El debat sobre l’ús dels mòbils a les escoles: és millor prohibir-los?

El debat sobre l’ús dels mòbils a les escoles està obert. La pregunta que es planteja és si hauríem de prohibir totalment l’ús dels mòbils a l’entorn educatiu o si hi ha altres opcions a considerar. En aquest article ens hem proposat analitzar el tema en profunditat.

Mòbils a les escoles: sí o no?

L’autonomia dels centres educatius a Catalunya

A Catalunya, els centres educatius tenen una autonomia relativa per decidir com gestionen l’ús dels mòbils als seus espais. El Departament d’Educació ofereix orientació mitjançant documents elaborats pel Consell Escolar de Catalunya, que animen a la reflexió i aportació de propostes concretes per part dels membres de la comunitat educativa.

L’addicció al mòbil i la prohibició

Aquest any, algunes escoles i instituts han optat per prohibir l’ús dels telèfons mòbils durant l’horari lectiu. Aquests centres s’han autodenominat “lliures de mòbils” i, fins i tot, els estudiants no poden fer-ne ús durant l’hora del pati. La principal raó d’aquesta prohibició és fer front a l’addicció al mòbil que afecta molts alumnes i que pertorba l’entorn d’aprenentatge.

El paper de les famílies en el debat

Les famílies també tenen un paper important en aquest debat. La decisió d’una escola o institut d’implementar una prohibició o no dels mòbils pot influir en la seva elecció de centre educatiu. Les famílies poden sentir-se interpel·lades i demanar una major participació en la presa de decisions sobre aquesta qüestió.

L’impacte negatiu de l’ús del mòbil a les aules

L’ús excessiu del mòbil a les aules ha generat preocupació entre els docents i els experts en educació. Hi ha diversos problemes que sorgeixen com a conseqüència d’aquesta pràctica. Alguns d’ells inclouen:

Distracció en l’aprenentatge

Els mòbils sovint es converteixen en una distracció per a l’alumnat, ja que poden ser utilitzats per jugar a jocs en línia, xatejar amb amics o fins i tot gravar vídeos per a les xarxes socials durant les classes. Aquesta falta d’atenció pot tenir un impacte negatiu en el rendiment acadèmic dels i les estudiants.

Problemàtiques d’interacció social

L’ús excessiu del mòbil també pot afectar les relacions socials dels estudiants. Quan els alumnes passen el seu temps en els seus telèfons, poden perdre l’oportunitat de connectar amb els seus companys de classe i amb els docents, cosa que és essencial per al desenvolupament social i emocional.

El paper del professorat

Davant d’aquesta problemàtica, molts centres docents han decidit prendre mesures per abordar l’ús excessiu dels mòbils. Alguns docents han establert regles estrictes sobre l’ús dels dispositius electrònics a les aules. Altres han optat per incloure l’educació digital com a part del currículum, ensenyant als alumnes com utilitzar els mòbils de manera útil i intel·ligent.

Opcions a considerar en la gestió dels mòbils a les escoles

Hi ha diverses opcions que es poden considerar per gestionar l’ús dels mòbils a les escoles. Algunes d’elles inclouen:

Prohibició total de l’ús dels mòbils a l’aula

Una opció és prohibir totalment l’ús dels mòbils a l’aula o a tot el centre educatiu. Aquesta mesura busca eliminar les distraccions i promoure un entorn d’aprenentatge més enfocat i productiu.

Dipòsit dels mòbils durant les hores lectives

Una altra opció podria ser demanar als i les alumnes que desin a un dipòsit els seus mòbils durant les hores lectives. Això permetria als estudiants centrar-se en les classes sense tenir la temptació de consultar els seus dispositius.

Per exemple, a les Escoles Garbí Pere Vergés (Esplugues i Badalona) ja tenen dinàmiques amb les noves tecnologies i pel que fa als mòbils dels infants i joves, han optat per uns armariets en què l’alumnat hi col·loca el mòbil a primera hora i no el recullen fins que es disposen a deixar el centre.

Restricció de l’ús del mòbil per edat

Una tercera opció seria restringir l’ús dels mòbils als i les alumnes menors de 12 anys i, després d’aquesta edat, permetre’n l’ús amb finalitats educatives. Això podria acompanyar-se de l’ús de tauletes i portàtils a l’aula per a fins pedagògics.

En aquest sentit, escoles com l’escola Sadako de Barcelona, està organitzant un manifest, “DesMÒBILitzat”, en què s’intenta que els infants no tinguin mòbil propi fins els 16 anys. Aquest manifest ja porta més de 300 adhesions, entre elles l’Escola GEM de Mataró, com explica El Periòdico.

No imposar cap limitació

Finalment, algunes escoles podrien optar per no imposar cap limitació en l’ús dels mòbils. Aquesta opció busca promoure la responsabilitat i l’autoregulació dels i les estudiants en l’ús dels seus dispositius.

La importància de la participació de la comunitat educativa

El debat sobre l’ús dels mòbils a les escoles és complex i afecta a docents, alumnes i famílies. És crucial que tots els membres de la comunitat educativa participin en la conversa i aportin les seves opinions i punts de vista. La presa de decisions ha de ser informada i reflexionada per garantir el millor entorn d’aprenentatge per als estudiants.

La qüestió de si hauríem de prohibir l’ús dels mòbils a les escoles no té una resposta definitiva. Si ets un pare/mare, docent o alumne, estàs d’acord en la prohibició total de l’ús del mòbil a les aules, o a tot el centre? O que els dispositius es quedin en dipòsit durant les hores lectives? O no permetre el seu ús abans dels 12 anys i després, aprofitant l’ús de tauletes i portàtils a l’aula, afegir-hi els mòbils ensenyant als alumnes a fer-los servir de manera útil i intel·ligent com amb els altres estris informàtics? O potser que no hi hagi cap limitació? Digues-nos què en penses.