És el batxillerat la millor opció després de l’ESO?

El batxillerat és l’etapa que es cursa normalment entre els 16 i els 18 anys, tot i que és oberta a persones de qualsevol edat, ja sigui de forma presencial o a distància. És un cicle format per dos cursos de trenta hores lectives setmanals. El batxillerat prepara els alumnes per a la seva incorporació a estudis posteriors, tant professionals com universitaris, i per a l’accés al món laboral. Però, com saber si és la millor opció després de l’ESO? En aquest article t’expliquem alguns aspectes a tenir en compte.

Modalitats de Batxillerat

Es pot escollir entre quatre modalitats de batxillerat:

Arts (via d’arts plàstiques, imatge i disseny, i via de música i arts escèniques)

Aquesta modalitat la escullen joves amb interès en les arts i la cultura. En aquesta modalitat es treballen àrees com l’art, la música, el teatre, la dansa i les arts plàstiques.

Ciències i tecnologia

Especialment dirigida als i les estudiants que vulguin seguir estudis universitaris relacionats amb les ciències, la tecnologia o la salut. En aquesta modalitat es treballen àrees com la matemàtica, la física, la química o la biologia, entre d’altres.

General (en fase pilot)

Aquesta modalitat, actualment en fase pilot, busca oferir als estudiants una formació més generalista que les altres modalitats, amb una visió més integrada i transversal dels continguts. El Batxillerat General es centra en el desenvolupament de les competències bàsiques, com ara la comunicació, la resolució de problemes o el treball en equip. També es treballen altres habilitats transversals, com ara la creativitat, la capacitat crítica o la gestió de la informació.

Tanmateix, en aquesta modalitat es busca fomentar l’orientació acadèmica i professional dels estudiants, oferint-los una formació més polivalent que els permeti adaptar-se a les noves demandes del mercat laboral.

En la fase pilot del Batxillerat General s’estan realitzant diferents avaluacions per tal de determinar la seva eficàcia i adequació. S’estan valorant aspectes com ara el perfil dels estudiants que opten per aquesta modalitat, la seva satisfacció i el seu rendiment acadèmic.

Humanitats i ciències socials

Està orientada als i les estudiants interessats en les ciències socials, les humanitats i les arts. Aquesta modalitat inclou àrees com la història, la filosofia, la literatura, la geografia, l’economia i les ciències socials.

En el batxillerat, els dos cursos s’organitzen en matèries comunes, matèria obligatòria de modalitat, matèries de modalitat (dues com a mínim) i matèries optatives (una anual i sis trimestrals a primer; una anual i tres trimestrals a segon). A segon curs també hi ha el treball de recerca. A més, en cada curs, l’alumnat té assignada una hora setmanal de tutoria.

I després del batxillerat…?

Després d’estudiar batxillerat, els i les estudiants tenen diferents opcions per continuar la seva formació o incorporar-se al mercat laboral. A continuació, et comentem les principals sortides professionals:

• Una opció és continuar amb els estudis universitaris, ja sigui en titulacions relacionades amb la modalitat que han estudiat (Ciències, Humanitats i Ciències Socials, Arts, etc.) o bé en altres àmbits que els puguin interessar. Així, poden accedir a estudis com ara medicina, enginyeria, arquitectura, dret, periodisme, filologia, belles arts, entre altres.
  • Una altra opció és accedir a Cicles Formatius de Grau Superior, que permeten obtenir una formació més transversal i accedir a l’àmbit laboral amb coneixement pràctic.
  • També és possible incorporar-se directament al mercat laboral, en sectors com ara la indústria, el comerç, la restauració, l’administració pública (previ oposicions) o el món de les tecnologies de la informació, entre altres. En aquests casos, els estudiants poden optar per llocs de treball que no requereixen una formació especialitzada o bé buscar oportunitats de treball en funció de la seva formació i interessos.

Sol·licituds per cursar batxillerat

Del 19 al 25 d’abril de 2023 es poden presentar les sol·licituds per cursar alguna de les modalitats de batxillerat. La presentació de documentació que no hagis pogut adjuntar al fer la sol·licitud és fins el 26 d’abril de 2023.

A casa, els teus fills i filles optaran per un batxillerat o per la formació professional? Ens encantaria que compartissis la vostra experiència a la nostra comunitat!