buscar escola

Quan s’ha de sol·licitar plaça a una escola?

Com i quan realitzar la sol·licitud i reserva de plaça d’escola per als nostres fills és una preocupació de tots els pares i mares. Des de TrobarEscola volem ajudar-te per a que compleixis amb tots els terminis abans que el teu fill o filla comenci la seva escolarització al setembre i per això t’expliquem com i quan sol·licitar plaça a les escoles.

Sol·licitar plaça a una escola

Cal assenyalar que el procés és diferent depenent de si l’escola està subvencionada per l’Administració, que seria el cas de les escoles concertades i públiques o si no ho està, que seria el de les privades.

Per sol·licitar plaça en una escola privada

Les escoles privades no depenen de l’Administració a l’hora d’establir el procés de sol·licitud de plaça però sí que la majoria segueixen el següent patró:

• Entre octubre i març es fa el contacte amb el centre i la sol·licitud de visita.
  • Una vegada la família ha identificat una escola que li interessa, procedeix a posar-se en contacte amb el centre per a sol·licitar més informació i/o una visita presencial al centre.
  • A partir d’aquí, l’escola proporcionarà més detalls del projecte educatiu, tarifes, horaris, serveis, etc.
  • Normalment l’escola convida a les famílies a una jornada de «Portes obertes» o sessions en grup on se’ls donarà més informació i s’atendran totes les seves preguntes. També pot concertar una data i hora per a realitzar una visita individual guiada.

Algunes escoles privades poden requerir com a part del procés d’admissió una prova de nivell al futur alumne. Algunes proves d’admissió poden mesurar el coeficient intel·lectual, mentre que altres busquen reptes d’aprenentatge o àrees d’assoliment excepcionals. Amb aquestes proves s’asseguren que els nostres infants no tinguin cap necessitat especial que no puguin cobrir dins de la seva proposta educativa.

• Entre gener i juliol es fa la reserva de plaça a la majoria d’escoles privades (algunes poden avançar-ho). Poden sol·licitar un pagament per reserva de plaça d’un import similar a una mensualitat, el qual serà descomptat el primer mes d’escolaritat (és a dir, no pagarem la primera mensualitat).
  • Si l’escola que heu triat és de les més sol·licitades, des de TrobarEscola us ‘aconsellem que no el deixis per al final ja que pots quedar-te sense plaça.

Per sol·licitar plaça en una escola pública o concertada

Encara que les escoles concertades són privades, al estar subvencionades per l’Administració segueixen exactament el mateix procés de sol·licitud de plaça i admissió que les escoles públiques.

En aquest punt resideix la gran diferència respecte de les escoles privades ja que es regeix al 100% pels criteris establerts per l’Administració.

Si vols estar al cas de les diferents dates clau i dels terminis, has de tenir en compte alguns aspectes:

• Abans de la preinscripció escolar, entre gener i principis de març, els centres inicien les jornades de portes obertes i xerrades informatives.
  • El procés de preinscripció escolar s’inicia al març i acaba amb la formalització de la matrícula, a mitjans de juny.
  • Durant tot aquest temps, hi ha dates i terminis associats a actuacions clau que has de tenir presents, ja que determinen l’assignació final de places als centres educatius.

Així, has d’estar pendent de les dates i de les gestions específiques de cada moment del procés.

Hi ha tres moments d’aquest procés de la preinscripció escolar per al nou curs: abans de la preinscripció, durant la tramitació de la sol·licitud i a l’hora de formalitzar la matriculació. Informa’t al web de Gencat.

El nostre consell per a sol·licitar plaça a l’escola és no deixar-ho per última hora i planificar amb temps en la cerca de l’escola segons els teus criteris de preferència. Des de TrobarEscola aconsellem a les famílies que vulguin escolaritzar a algun infant en centres concertats o públics que estiguin atents a les convocatòries de gencat.cat.

Esperem que aquest article et sigui útil en la difícil tasca de triar escola per als teus fills i filles. Recorda que el nostre cercador t’ajudarà a fer un primer filtre de les millors escoles que visitaràs en funció de les teves preferències. Tens algun dubte o vols compartir la teva experiència a l’hora de sol·licitar plaça en una escola? Deixa’ns un comentari i estarem encantades d’escoltar-te.