Back

Com triar escola per al teu fill o filla? 10 consells clau

Com triar escola? Cada any, per aquestes dates, moltes famílies encaren el procés de trobar la millor escola per a les seves filles i fills, un lloc on hi passaran moltes hores de la seva infància i l’adolescència… Molts anys! Teniu per endavant la gran tasca d’analitzar l’oferta formativa actual, molt rica i molt diversa. I doncs, com hem de triar l’escola que volem per a les nostres filles i fills?

Doncs primerament haureu de valorar quin tipus d’educació voleu per als vostres fills a partir de l’estructura en valors de la família, de la vostra pròpia experiencia escolar, entre altres aspectes. Escola pública, privada o concertada? Escola laica o cristiana? Educació catalana o model d’educació internacional, escola gran o petita, projecte educatiu que cobreixi totes les etapes o no… Són criteris que permetran fer una primera selecció. Però, ep! Tingues present que pots equivocar-te, perquè l’escola ideal no existeix, sinó que hi ha el col·legi més apropiat per a cada infant i el seu ritme d’aprenentatge i necessitats.

A continuació analitzarem altres aspectes més conceptuals i pràctics que haureu de valorar perquè us ajudin a trobar la millor escola per a les vostres filles i fills!

10 consells clau per saber com triar escola

No hi ha una sola clau per decidir com triar escola, però sí alguns punts que has de tenir en ment. No és un procés senzill, tret que ho tinguis molt clar per diferents raons, i tampoc no hi ha una resposta vàlida per tothom: es tracta de posar totes les característiques damunt la taula i decidir segons la dinàmica i la filosofia familiar.

1.- Proximitat casa-escola

És sovint el primer punt de reflexió per saber com triar escola. La proximitat al centre educatiu s’avantposa a altres aspectes més conceptuals com ara el projecte pedagògic, el lingüístic, l’atenció a la diversitat, l’orientació… Tot i valorar totes les opcions, podem trobar centres molt bons al nostre voltant.

És important tenir accés a la llista de centres del municipi o barri per valorar les opcions. En cas d’optar per escola pública o concertada, sorgeixen un seguit de preguntes vinculades al procés de preinscripció com la zona escolar, els barems, etc. L’àrea d’influència estableix per a quins centres es pot obtenir la màxima puntuació per proximitat a l’hora de sol·licitar una plaça escolar.

Per a conèixer la llista dels centres on es pot obtenir la màxima puntuació per proximitat pots consultar a:

En el cas dels centres privats, cadascun marca els seus propis requisits d’admissió, per la qual cosa és necessari posar-se en contacte directament am el centre.

Si necessites assessorament, no dubtis a contactar-nos, estarem encantades d’ajudar-te. Som mares que hem hagut de triar i sabem que no és fàcil! I no t’estressis: gaudeix d’aquest moment tan especial i recorda… tots els centres de Catalunya tenen una gran qualitat i garanteixen una bona educació a tots els infants. A més, tots els nens i nenes tenen garantida una plaça escolar!

2.- Projecte del centre educatiu

El projecte educatiu és possiblement l’opció de més pes, juntament amb la distància casa-escola. En aquest punt cal avaluar la manera en què l’escola transmet els coneixements a l’alumnat i quins mètodes fan servir.

Avui dia podem trobar a les escoles dos grans models pedagògics, el model tradicional i els models innovadors o noves pedagogies:

  • Els models tradicionals són els de l’escola de tota la vida, on el procés d’aprenentatge parteix de la figura del/la mestre/a com a emisor del coneixement i limita el paper de l’alumne a ser un simple receptor passiu d’aquests coneixements que ha d’emmagatzemar, memoritzar i reproduir en una prova de continguts.
  • Les noves pedagogies trenquen amb la concepció tradicional de l’educació. Aquestes situen als/les alumnes al centre del procés educatiu, l’aprenentatge parteix de la seva motivació i interés per a aprendre.

3.- Projecte inclusiu

Tots els centres educatius han de tenir plans específics per a atendre a la diversitat, places específiques per a alumnes amb necessitats educatives especials però aquesta concepció teòrica a vegades es queda plasmat en el paper i no es tradueix a la realitat escolar. Per això, caldrà fixar-nos en els recursos personals amb els que compta el centre per a atendre aquesta diversitat.

Una aula inclusiva i diversa resulta positiva tant per l’alumne/a amb necessitats educatives especials (ja sigui per trastorns, per llengua o altres característiques) com per la resta d’infants que aprenen a conèixer i respectar les diferències.

Tens una filla o fill amb necessitats educatives especials i vols saber com triar escola? Consulta-ho amb els centres de la teva elecció i assegura’t que té els recursos per a poder atendre les seves necessitats.

4.- Valors de l’escola

Seguint en l’aprenentatge sobre com triar escola, cal tenir en compte l’educació en valors que, entesa com un camp educatiu, pretén ensenyar en un àmbit moral i cívic per instruir als futurs ciutadans en una sèrie de valors que, com a societat, volem que perdurin o que s’implantin.

Cal conèixer la importància que dona el centre a la formació en valors i cal triar una escola que eduqui en els mateixos valors que eduqueu vosaltres com a familia. En la nostra societat multicultural hi ha molts models de criança, però els valors familiars han d’estar per damunt de tot. L’escola ha de treballar el respecte, la tolerància, la tenacitat, el compromís, l’autosuperació, la responsabilitat, l’adaptació a un món en contínua transformació… i això no s’explica com una materia sinó que s’aprèn fent, en la manera de relacionar-nos a clase, en les activitats, en el dia a dia. Com triar escola passa per fer una anàlisi de quins són els teus valors com a familia i escull el centre que educa en els mateixos que tu.

5.- Relació família-escola

L’escola és un lloc de trobada i interacció entre famílies, mestres i alumnes. Aquesta relació és de gran importancia per a l’infant, ja que influeix de manera significativa en el seu desenvolupament. És imprescindible que família i escola treballin en una mateixa direcció, que tinguin mecanismes que permetin una relació fluida en totes dues direccions.

A banda dels resultats acadèmics, l’escola ha de facilitar a la familia informes periòdics del seguiment de l’alumne, com progressa, motivació, esforç i de com encara els nous reptes. Aquesta informació compartida amb la família ajuda sens dubte a la seva formació com a persona.

6.- L’equip docent

El/la docent és el/la principal guia i orientador/a de l’alumne/a, la seva tasca és imprescindible per tal de que l’alumnat sigui més autònom en el seu propi aprenentatge, que tingui unes pautes que li permeti desenvolupar les activitats,  motivar, il·lusionar, augmentar les seves capacitats, ajudant a buscar nova informació i elaborant connexions amb els aprenentatges previs. 

Els/les Mestres han de formar-se continuament per a poder respondre a les necessitats de l’alumnat en la societat actual.

7.- Idiomes 

A l’hora de triar escola és important interessar-se per la integració dels idiomes  en el dia a dia de l’escola, a partir de quina edat comença a implementar l’aprenentatge de les llengües, ja que els infants tenen gran facilitat d’aprendre-les per a poder-se comunicar.

El model lingüístic del sistema educatiu de Catalunya és un model plurilingüe i intercultural, per això caldrà informar-se de com s’implementa i de com s’utilitza com a vehicle de comunicació.

L’educació té com a objectiu preparar els alumnes per viure, interactuar i desenvolupar-se en un entorn social i cultural divers, complex, dinàmic i difícil de preveure. Un context que requereix l’assoliment d’unes competències lingüístiques que els permetin viure i participar en societats plurals i complexes i desenvolupar-se amb èxit en qualsevol àmbit personal, social, acadèmic i professional.

8.- Instal·lacions 

Les noves metodologies educatives, la digitalització del procés educatiu, l’aprenentatge basat en projectes, la recerca… han portat als centres educatius a la transformació dels espais més enfocats a l’experimentació, com ara uns espais més flexibles, un mobiliari lleuger i configurable, la integració d’elements naturals a les aules, ambients… més confort. Aspectes com la il·luminació, la qualitat de l’aire, l’acústica, el confort tèrmic són importants a tenir en compte. A l’escola hi passaran moltes hores i unes bones instal·lacions aportaran sensació de confort a l’alumne.

És per això que aconsellem una visita a l’escola per comprovar que les instal·lacions estan d’acord amb el projecte educatiu del centre i, a ser possible visitar-la durant les hores d’activitat.

9.- Altres serveis 

Alguns pares i mares tenen dificultats per conciliar els horaris professionals i familiars, és per això que caldrà informar-se de quins serveis els ofereix l’escola per facilitar aquesta conciliació, ja que és una oportunitat per millorar el servei i l’atenció a l’alumne.

De mitjana, els infants passen 7,5 hores a l’escola, però a vegades cal ampliar aquest horari amb activitats extraescolars, serveis d’acollida matinal, transport escolar o menjador. Aquests serveis s’han d’entendre com a serveis de gran valor educatiu i de lleure integrats en el projecte educatiu del centre. Informa’t abans de matricular al teu fill o filla!

10.- Preu 

L’escolarització dels fills implica decidir quin projecte educatiu volem en molts sentits. També haurem de decidir si optem per l’ensenyament públic, el concertat o el privat. Que una escola tingui un bon projecte no té una relació directa amb el preu, hi ha altres, factors a tenir en compte.

L’educació pública comprèn l’ensenyament que s’imparteix en centres mantinguts per fons públics. Inclou un control del currículum i dels requisits d’admissió dels professors o mestres per part de l’administració, així com la gratuïtat per als alumnes. 

Les escoles concertades cobren unes quotes voluntàries. 

Els concerts educatius suposen un estalvi per les arques públiques que assumeixen parcialment els pares dels alumnes perquè consideren insuficients els diners rebuts de les administracions.

Els centres privats es gestionen per ells mateixos i el seu finançament és gràcies als pares dels alumnes.

Aquests són 10 aspectes molt importants que cal tenir en compte per saber com triar escola pel teu fill o filla. Una decisió gens fàcil de prendre però que, avui, és més fàcil gràcies a eines com Trobar Escola: el cercador d’escoles a Catalunya que t’ho posa ben fàcil. A la fitxa de cada escola podràs saber quina és la seva filosofia, ubicació, projecte educatiu, propostes d’activitats i molta més informació. A Trobar Escola som pares i mares i sabem què és haver de triar escola. Per això hem creat el cercador, per posar-t’ho fàcil!

La millor escola és aquella on es trobaran a gust, adquiriran aprenentatges que els formaran com a persones i seran felices.

Comparteix:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Índex

Cursets intensius de música

Cursets intensius de música: un estiu diferent i emocionant!

Desenvolupa el talent musical del teu fill o filla aquest estiu amb cursets intensius de música! L’estiu és el moment ideal per a que nens i nenes explorin nous interessos, descobreixin noves passions i desenvolupin habilitats fora de l’ambient escolar.