Activitats d’estiu: 5 consells per triar activitats per a la teva filla o fill

Durant el període de vacances, cal destacar la importància de les activitats d’estiu per als nens i nenes. Durant aquest període, els infants tenen l’oportunitat de descobrir noves activitats, aprendre noves habilitats i desenvolupar la seva creativitat. Però triar les activitats adequades per a la mainada no és una tasca senzilla. En aquest post us donem 5 consells que us ajudaran.

Consells per escollir activitats d’estiu per als teus fills i filles

1.- Tenir en compte les seves preferències.

És molt important saber quines són les seves activitats preferides, encara que potser no es puguin dur a terme per motius de conciliació, familiars, logístics, econòmics o per factors educatius. Saber quines són les seves activitats preferides els ajudarà a gaudir més de l’experiència i a desenvolupar-se en l’àrea que més els interessa.

2.- Quin és el millor format: casal, colònies, campaments…?

A banda de les preferències de l’infant, poden influir qüestions de logística o conciliació que ens faran pensar en quina és la millor opció. Hem de tenir en compte que quan comencen les vacances escolars, sovint la família encara treballa i pot ser que la millor opció sigui una combinació de colònies i casals, sempre que l’economia ho permeti. En aquest post del nostre blog t’explicàvem els beneficis dels casals d’estiu, consulta’n si vols més informació al respecte.

3.- Quin tipus d’activitats poden ser més adients?

El tipus d’activitats d’estiu dependran de les preferències de l’infant i dels criteris comentats anteriorment. Hi ha gran diversitat d’activitats, per tant, l’elecció es valorarà segons els gustos i les possibilitats. Hi ha un gran ventall de propostes: multiesportives, d’idiomes, de cuina, a la natura, de lleure… Pots trobar-ne alguns exemples a la nostra secció d’extraescolars i activitats.

4.- Educació en valors

Ens implica a totes i tots: no només s’ha d’educar en valors a l’escola o a la família sinó que hi ha altres contextos on ensenyar aquests principis i les activitats esportives i de lleure infantil i juvenil són algunes d’elles. L’educació no formal obre, dia rere dia, noves perspectives d’intervenció educativa. En el fons, el que també està canviant és el concepte d’educació mateix, que amplia l’abast i obre el discurs al camp social i cultural. D’aquesta manera, el lleure també es va configurant com un espai de preocupació educativa.

Per tant, és important destacar que les activitats d’estiu també poden ser una oportunitat per a l’educació en valors. A través de les activitats esportives i de lleure, es pot ensenyar als nens i nenes valors com la solidaritat, la cooperació i el respecte per la natura. Alguns exemples serien:

• Campaments de solidaritat: són una excel·lent manera d’introduir als infants en el món del voluntariat i del compromís social. En aquests campaments, els infants poden participar en projectes socials, com ara la recollida d’aliments, el manteniment de parcs, la neteja de platges, entre d’altres.
  • Activitats de reciclatge i reutilització: són formes de col·laborar amb el medi ambient i de reduir l’impacte del consumisme. En aquest sentit, les activitats de reciclatge i reutilització poden ser una oportunitat per als infants per aprendre sobre el valor de les coses i la importància de protegir el nostre planeta.
  • Tallers de manualitats i artesania: són una manera divertida d’aprendre a crear objectes a partir de materials diversos i d’aprendre noves habilitats. Tanmateix, aquests tallers poden tenir una dimensió solidària o cooperativa si es realitzen per a la creació d’objectes que puguin ser utilitzats en benefici de la comunitat, com ara joguines per a nens i nenes en situació de vulnerabilitat.
  • Activitats de cooperació i treball en equip: són una manera efectiva d’ensenyar als infants valors com ara la solidaritat, la tolerància, el respecte i la comprensió. Aquestes activitats poden incloure jocs i activitats de resolució de problemes que requereixen que els infants treballin junts per aconseguir una meta comuna.
  • Voluntariat en esplais i colònies: pot ser una oportunitat per als infants per aprendre a liderar i a col·laborar en un entorn cooperatiu i solidari. Aquestes activitats poden incloure l’organització d’activitats per als més joves, la col·laboració en la gestió de la colònia i la realització de tasques comunitàries.

5.- El pressupost

Quin pressupost podem destinar a les activitats d’estiu dependrà, és clar, de l’economia de cada família, però cal saber que hi ha programes de beques perquè tots els infants puguin gaudir de les activitats d’estiu. Podeu consultar aquest enllaç de l’Ajuntament de Barcelona i aquest altre de la Fundació Pere Tarrés.

En resum, triar les activitats d’estiu adequades per a la mainada no és una tasca senzilla, però seguir aquests consells pot ajudar a trobar les millors opcions. És important escoltar les preferències dels nens i nenes, considerar les necessitats de la família, tenir en compte la dimensió educativa, i no oblidar que hi ha programes de beques i ajuts per als infants amb menys recursos econòmics.